torsdag den 29. december 2011

Klokkeranke - overnaturlig smuk

Klokkeranke er en af de planter som jeg altid har syntes var utrolig smuk. Jeg kender dog flere som har prøvet at dyrke den, men blot fået en smuk grøn plante ud af det og ingen blomster. De sidste to år har jeg eksperimenteret lidt med dem. Desværre fik jeg aldrig held med dem, men det gjorde min nabo til gengæld!

Frøene blev købt gennem Thompsom og Morgan i England og jeg plantede dem fuldstændig som der stod på pakken. Det første år fik jeg kun 4 planter ud af dem og kun 3 blomster. Meget arbejde for ingen ting desværre.

Her i foråret delte jeg så en portion frø med min nabo. Der kom sunde planter ud af dem og de blev plantet i krukker med stativ som de kunne klatre op af.  Men her er læring nummer 1 så. Klokkeranke egner sig ikke specielt til krukker, de skal have plads til rødderne og i krukker udtørre de for hurtigt. Der kom blomster, men planterne blev aldrig rigtig store.

Klokkeranke kan nemlig godt lide vand og gødning i rigelig mængder. Gødningen kan dog gøre at de får flere blade og færre blomster, men min erfaring siger mig at gødningen stadig er givet godt ud.

Min nabo valgte en anden strategi og plantede hendes ud direkte i jorden ved foden af et ubrugt espallier, hvor pæretræerne var blevet fældet pga. sygdom. Og se så, det gav bonus. Nedenstående billeder viser hvordan de i løbet af sommeren bredte sig til at dække en hel væg. Det var så smukt og vi kunne klippe blomster til buketter hele sommeren i gennem. Ja, lidt misundelig har man jo lov at være! Til foråret prøver jeg igen, men denne gang bliver det ikke i krukker, men direkte i havejorden.






1 kommentar:

  1. Fantastiske klokkeranker du havde sammen med naboen sidste år. Og tak for tipsene. Jeg har dem for første gang i år. De står i krukker.
    Sommerhilsner
    Rose

    SvarSlet