lørdag den 19. maj 2012

Lidt modgang har aldrig skadet nogen, og da slet ikke pelargonier!

Jeg forsøgte mig sidste år med at formere pelargonier og det fungerede rigtig fint. De er næsten lige så nemme at formere som lavendel. Her er min opskrift på hvordan passer og formere pelargonier. Jeg er ikke kender, samler eller lignende, men mine pelargonier blomstrer år efter år. Jeg er af den overbevisning at en smule modgang ikke skader hverken børn eller planter, det gør dem blot stærkere. Og især pelargonier bliver ikke behandlet alt for pænt her i i huset!

Dronning Ingrid

Når den første nattefrost nærmer sig ryger pelargonierne i kælderen og der står de til en gang i marts/april. De får lidt vand i ny og næ, men kun lidt. De bliver virkelig ikke kønne af et halvt år i en mørk og kold kælder. Bladene visner og de sender nye tynde blege skud i vejret. I marts begynder jeg at genoplive dem ved at vande lidt oftere og nu begynder friske grønne skud at titte frem. I midten af april bliver de taget frem i lyset og så får de en ordentlig tur med saksen. Jeg klipper dem ned så der kun er ca. 10-12 cm stængler tilbage og for det meste er der kun få blade tilbage efter klipningen. Alle visne blade fjernes og der gives lidt ny jord, en gødning tablet (kan købes via odenia.dk) og så bliver de grundig gennemvandet og sat i drivhuset.  Har de fået lus, så får de også lige en gang insektsæbe.  I løbet af en uges tid kan man begynde at se nye skud spire frem igen. Efter 3-4 uger vendes de langsomt til solen og kommer ud i haven. Husk løbende at klippe blomsterne af når de begyner at se lidt sølle ud, så kommer der endnu flere blomster. I år vil jeg forsøge mig med gartner Jensens tip om at lave en blanding af 100g potaske til 1 L vand, hvor af der så bruges 1dl potaske-koncentrat til 10 liter vand. Det skulle gøre at pelargonierne blomstre endnu mere. Det er da forsøget værd.

Formering af lavendel:
De skud jeg klipper af her først på foråret bliver sat i et vandglas. Normalt har stænglen 2-3 små blade og en ca. 8 cm lang stilk. I løbet af et par uger har stiklingerne sat små fine rødder. Jeg skifter ofte vand ved dem, så det ikke rådner. Jeg ved mange blot sætter stiklingerne i en potte med muld og vander godt i stedet for at have dem i et vandglas et stykke tid. Erfaringsmæssigt så plejer 20% af stiklingerne dog ikke at blive til noget og derfor hælder jeg mest til vandglasset, så jeg kan sortere dem fra som ikke bliver til noget.
Når der er rødder nok, kommer de ud i små potter med muld i drivhuset. I løbet af sommeren begynder de at få lidt mere form.  Når de er vokset lidt kan man knibe topskuddet, så pelargonien bliver lidt tættere og forgrenet.

De første rødder viser sig.

Fine hvide rødder

1 kommentar: